Till startsida
Webbkarta

Rena rama arabiskan på Humanisten

Nyhet: 2011-10-20

Nadia Jebril, programledare för UR:s programserie "Rena rama arabiskan!". Foto: Louise QuistgaardArabiska är inte bara ett språk i Mellanöstern, utan talas numera i stora delar av Europa. På Humanisten träffade studenter i arabiska Nadia Jebril, som är programledare i UR:s nya serie "Rena rama arabiskan!".

Varför borde man lära sig arabiska, Nadia?

- För att man har stor hjälp av språket på extremt många plan. Arabiska är inte bara ett språk som talas i arabvärlden eller av muslimer, exempelvis finns det arabiska mediemeckat i London.

Svenska akademins ordlista innehåller cirka 125 000 ord. I din blogg skriver du att du träffat en arabiskalärare som påstår att arabiska innehåller 12 miljoner ord! Kan det inte kännas övermäktigt att lära sig arabiska då?

- Det är orättvist att säga att arabiska är omöjligt svårt. Visst är det mycket att hålla reda på, till exempel har arabiska fler än tio olika verbformer som riktar sig till fler än 10 personer, och så finns det många undantag. Men har man koll på uppbyggnaden av språket så förstår man – det är som matematik! Och om man kan standardarabiska kan man göra sig förstådd i 22 länder. Det finns en mening med att lära sig arabiska, och det är det vi vill visa med UR:s nya programserie.

Kan du berätta mer om ”Rena rama arabiskan!”?

- ”Rena rama arabiskan!” är en resa både för att utforska mitt arabiska jag, men det är också en faktisk resa i nio länder. Vi ställer tre stora frågor: hur kom arabiskan till Europa, vem pratar arabiska i Europa och vilken framtid har språket. I Spanien går vi tillbaka i historien och tittar på den arabiska storhetstiden, bland annat på Alhambra. På Malta är vi språkarkeologer – visste du förresten att maltesiska är ett kusinspråk till arabiskan?

Vilket var det mest bestående intrycket av din resa?

- Beirut var väldigt spännande, för stadens invånare är så öppna för många olika språk. Det blandas friskt mellan arabiska, franska och engelska. I Beirut är flerspråkighet naturligt, vilket inte är fallet i många länder i Europa. Till exempel i Danmark pågår en språkpolitisk debatt om flerspråkighet är ett hinder för barns språkutveckling, och om det försvårar möjligheterna till en lyckad integration i det danska samhället.

Vad ska du prata med studenterna om idag?

- Idag ska jag och Fatima Khayari som är mediepedagog på UR berätta om ”Rena rama arabiskan”, men jag är också nyfiken på vad studenterna tänker kring hur de ska använda sig av arabiskan de studerar. Jag var själv omotiverad när jag studerade arabiska på Stockholms universitet – jag studerade för min egen skull, men visste inte vad jag kunde använda språket till yrkesmässigt. Jag vill peppa studenterna att tänka på fler jobb än UD och militärhögskolan – tänk bara på alla flyktingmottagningar som har behov av arabisktalande personal! I journalistiken har man också behov av arabiskakunskaper, och Riksteatern turnerar ofta med teatergrupper från andra länder. Det finns många möjligheter till att arbeta med arabiska!

- Jag tycker att universiteten måste bilda kanaler ut; det måste finnas en omvärldskoll. I det fallet har arabiskastudenterna på Humanistiska fakulteten en engagerad professor! Det är inte alla universitet som tackat ja till att vi kommer och berättar om UR:s nya program, säger Nadia Jebril och pekar på Tetz Rooke, professor i Arabiska på Institutionen för språk och litteraturer.

- På min utbildning i arabiska var vi 100 studenter när vi började, två år senare är bara fyra kvar. Varför blir det ett sådant bortfall? Om universiteten kunde visa på vilka möjligheter studenterna har skulle kanske fler studera arabiska.

UR:s serie ”Rena rama arabiskan!” sänds på tisdagar i SVT2 kl. 20.00 med start den 1 november.

Läs mer om UR:s serie "Rena rama arabiskan!"

AV:
031 - 786 10 68 / 0766 - 18 10 68

Till sidans topp